طراحی با نیم‌کره‌ی راست مغز

عنوان اصلی کتاب: Drawing on the Right Side of the Brain
نام نویسنده: Betty Edwards
کتاب Banking Litigation نوشته‌ی Gregory Mitchell، به‌جای تمرکز صرف بر نظریه‌های حقوقی، رویکردی عملی و پرونده‌محور دارد که خواننده را با پیچیدگی‌های واقعی دعاوی بانکی آشنا می‌کند. نویسنده با بهره‌گیری از تجربه‌ی حقوقی خود، فرآیندهای دعوا، دفاع، و حل‌وفصل اختلافات بانکی را در بسترهای داخلی و فراملی بررسی می‌کند. این کتاب نه‌تنها به روابط بانک و مشتری می‌پردازد، بلکه به تعاملات میان بانک‌ها، نقش نهادهای نظارتی، و چالش‌های ناشی از تحول دیجیتال نیز توجه دارد.

کتاب «طراحی با نیم‌کره‌ی راست مغز» بر این ایده استوار است که بسیاری از افراد به‌دلیل سلطه‌ی نیم‌کره‌ی چپ مغز (منطقی، تحلیلی، کلامی) نمی‌توانند به‌درستی طراحی کنند. بتی ادواردز معتقد است که با آموزش دیدن به شیوه‌ی نیم‌کره‌ی راست (بصری، شهودی، کل‌نگر، خلاق)، هر کسی می‌تواند طراحی را یاد بگیرد.

این کتاب یکی از تأثیرگذارترین منابع آموزش طراحی است که به‌طور خاص بر فعال‌سازی نیم‌کره‌ی راست مغز برای تقویت خلاقیت و مهارت‌های بصری تمرکز دارد. با تمرین‌هایی عملی و مثال‌های تصویری، به خواننده کمک می‌کند تا «دیدن» را بیاموزد، نه فقط کشیدن را. یعنی به‌جای ترسیم چیزی که فکر می‌کنیم می‌بینیم، آن‌چه واقعاً می‌بینیم را ترسیم کنیم.

چرا این کتاب انقلابی است؟

برخلاف روش‌های سنتی که بر تکنیک‌های خشک تمرکز دارند، بتی ادواردز می‌گوید: مشکل اصلی بیشتر افراد در طراحی، ناتوانی در «دیدن» واقعی اشیاء است، نه نداشتن استعداد.

خلاصه مفهومی کتاب

وقتی طراحی می‌کنیم، باید نیم‌کره‌ی راست را فعال کنیم تا بتوانیم اشیاء را همان‌طور که هستند ببینیم، نه آن‌طور که فکر می‌کنیم باید باشند. مثلاً هنگام طراحی چهره، مغز چپ سریعاً می‌گوید «این یک چشم است»، ولی مغز راست کمک می‌کند خطوط، منحنی‌ها و سایه‌ها را ببینیم و دقیق‌تر ترسیم کنیم.

تمرین‌های کلیدی کتاب

  • طراحی کور (بدون نگاه به کاغذ)
  • طراحی فضای منفی (فاصله‌ی بین اشیاء)
  • طراحی از عکس‌های وارونه

این تمرین‌ها به خواننده کمک می‌کنند تا ذهن تحلیلی خود را خاموش کرده و با چشم هنرمندانه ببیند.

محتوای فصول کتاب

  • مقدمه‌ای بر طراحی و مغز
  • تفاوت بین نیم‌کره‌ی راست و چپ مغز
  • چرا بیشتر مردم فکر می‌کنند نمی‌توانند طراحی کنند
  • دیدن به‌جای دانستن
  • چطور ذهن ما اشیاء را ساده‌سازی می‌کند
  • تمرین‌هایی برای دیدن دقیق‌تر
  • رسم خطوط و کانتور
  • تمرین طراحی کور (Blind Contour Drawing)
  • افزایش هماهنگی چشم و دست
  • فضا و تناسب
  • درک روابط فضایی بین اشیاء
  • استفاده از فضای منفی در طراحی
  • نور و سایه
  • ایجاد حجم با استفاده از سایه‌روشن
  • درک فرم از طریق نورپردازی
  • ترسیم پرتره
  • آناتومی صورت
  • طراحی چهره با استفاده از تکنیک‌های آموخته‌شده
  • خلاقیت و اعتماد به نفس
  • غلبه بر ترس از طراحی
  • طراحی به‌عنوان ابزار رشد شخصی

این کتاب مناسب چه کسانی است؟

  • افرادی که فکر می‌کنند استعداد طراحی ندارند
  • هنرجویان و دانشجویان رشته‌های هنری
  • معلمان هنر و مربیان طراحی
  • کسانی که می‌خواهند خلاقیت بصری‌شان را تقویت کنند
  • علاقه‌مندان به روان‌شناسی مغز و هنر و خلاقیت
  • هر کسی که می‌خواهد نگاهش به جهان دقیق‌تر و هنرمندانه‌تر باشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 13 =

به بالا بروید