Mark-to-Market (MTM)
ارزشگذاری به نرخ روز بازار یا ارزش منصفانه بازار
یک روش حسابداری است مبتنی بر ارزش بازار یا ارزش منصفانه، امکان اندازهگیری ارزش منصفانه حسابها، مانند داراییها و بدهیها، را بر اساس قیمت فعلی بازار آنها فراهم میکند و در تاریخ گزارشدهی، ثبت میشوند. اگر ارزش دارایی تغییر کرده باشه، در دفاتر حسابداری هم بهروز میشود. این روش سبب می گردد اطلاعات مالی واقعیتر و شفافتر باشند.
حسابداری مبتنی بر بازار (MTM) یک روش ارزیابی است که داراییها و بدهیها را بر اساس آنچه که میتوانند در بازار امروز خریداری یا فروخته شوند، به جای قیمت اصلی آنها، ارزشگذاری میکند. این رویکرد، تصویری لحظهای از ارزش مالی ارائه میدهد، مانند بررسی ارزش سبد سرمایهگذاری شما در یک روز معین.
روش MTM از معاملات آتی سرچشمه گرفته است، اما به بخشی اساسی از شیوههای حسابداری و سرمایهگذاری مدرن تبدیل شده است. وقتی بانکها، شرکتهای سرمایهگذاری یا شرکتها از حسابداری MTM استفاده میکنند، اساساً میپرسند: "اگر مجبور باشیم همین الان این دارایی را بفروشیم، ارزش آن چقدر است؟" در حالی که حسابداری MTM میتواند شفافیت بیشتری در مورد وضعیت مالی واقعی یک سازمان ارائه دهد، میتواند در هنگام اختلالات بازار، نوسانات قابل توجهی را نیز ایجاد کند.
نکات کلیدی:
- ارزشگذاری بر اساس ارزش بازار (MTM) روشی برای ارزشگذاری داراییها و بدهیها بر اساس شرایط فعلی بازار است.
- روش MTM برای ارائه شفافیت و دقت در صورتهای مالی بسیار مهم است.
- هیئت استانداردهای حسابداری مالی (FASB) دستورالعملهایی را برای MTM تحت اصول حسابداری پذیرفتهشده عمومی (GAAP) ارائه میدهد.
- روش MTM میتواند در شرایط ناپایدار بازار منجر به نوسانات در صورتهای مالی شود.
کاربرد در حسابداری و سرمایهگذاری:
- در صورتهای مالی بانکها و شرکتهای سرمایهگذاری، MTM کمک میکند ارزش واقعی سبد داراییها دیده شود.
- در معاملات آتی (Futures)، سود و زیان هر روز بر اساس MTM محاسبه میشود.
- استاندارد حسابداری IFRS 13 هم از این روش در ارزشگذاری منصفانه پشتیبانی مینماید.
مثال ساده:
اگر یک شرکت ۱۰۰ سهم به قیمت ۱۰ دلار خریده، ولی اکنون ارزش هس سهم 8 دلار باشد:
- در روش MTM، ارزش این سهام به ۸۰۰ دلار در صورت مالی بهروز میگردد.
- در مقابل، روش «بهای تمامشده» همچنان ۱۰۰۰ دلار را نشان میدهد.