SMAC
سرآیند واژگان شبکههای اجتماعی، موبایل، تحلیل دادهها و رایانش ابری است که بستر و زمینه تحول دیجیتال را فراهم میآورند. از این عناصر چهارگانه بهعنوان چهارستون تحول در عصر دیجیتال یاد میکنند.
هنگامی که شرکتی، پلتفرم SMAC را پیادهسازی میکند، از همان ابتدا امکان ایجاد یک محیط با ساختار بهتر فراهم میشود. به این ترتیب شرکتها میتوانند مزایای بکارگیری ابزارهای دیجیتال و تعامل اجتماعی را بیشینه کنند. فناوریهای اسمک افزون بر کسبوکار و بازاریابی در حوزههای گوناگونی قابل استفاده میباشند. بخش سلامت، کشاورزی، صنعت، بانکداری و خدمات نیازمند به کارگیری این فناوری برای استقبال از تحول دیجیتال هستند.
سازههای اسمک (SMAC)
فناوری اسمک (SMAC) شامل چهار سازه اساسی است که عبارتند از:
- شبکههای دیجیتالی اجتماعی (Social network)
- موبایل (Mobile)
- تحلیل دادههای بزرگ (Analytics)
- سیستمهای ابری (Cloud)
شبکههای اجتماعی: شبکه اجتماعی (رسانه اجتماعی) ساختاری اجتماعمحور برای ارتباط میان افراد است که بوسیله کانالهای فناوریمحور باهم مرتبط میشوند. این مفهوم تضمینی از شبکههای کامپیوتری در عرصه زندگی اجتماعی است. هریک از افراد گرههای این شبکه هستند که توسط اینترنت باهم متصل گردیدهاند.
موبایل: اکنون نمیتوان هیچ فردی را بدون یک گوشی هوشمند تصور کرد. این گوشیهای هوشمند افراد را بهصورت گرههایی از یک ابرشبکه تبدیل کردهاند. اینترنت افراد (IOP) پلتفرمی مبتنی بر بلاکچین است که در آن دادهها در مکان مشخصی ذخیره نشده و تحت کنترل سرور خاصی نیست. هدف آن ارائه اینترنت به افراد از طریق افراد است و البته با رعایت حریم شخصی افراد.
تحلیل دادهها: یک مسئله کلیدی در عصر دیجیتال، تحلیل دادهها و بهرهبرداری از آن توسط هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی است. کسبوکارها از دادههای بزرگ، کوچک و هوشمند برای بهدست آوردن آمار و بینش معنیدار پیرامون بهترین مسیر اقدام استفاده میکنند. کلانداده (big data) معمولاً به مجموعه دادههایی گفته میشود که بیش از حد بزرگ یا پیچیده هستند. تحلیل این دادهها بخشی از فناوری اسمک است.
سیستمهای ابری: سیستمهای ابری ابزاری فناناپذیر برای ذخیرهسازی اطلاعات هستند که هیچوقت از بین نمیروند. این سیستم برای بازیابی اطلاعات در همه جای کره زمین چند نسخه پشتیبان میگیرد. به این شکل کسبوکار میتواند اطلاعات خود را در هر زمان و هر مکانی در اختیار داشتهباشد.