عنوان کتاب: Drive
نویسنده: Daniel H. Pink
خلاصه کتاب:
پینک با تکیه بر چهار دهه تحقیق علمی در مورد انگیزهی انسان، عدم تطابق بین آنچه علم میداند و آنچه کسب و کار انجام میدهد – و چگونگی تأثیر آن بر هر جنبهای از زندگی را آشکار میکند. او سه عنصر انگیزهی واقعی – خودمختاری، تسلط و هدفمندی- را بررسی میکند و تکنیکهای هوشمندانه و شگفتانگیزی را برای عملی کردن این موارد در کتابی منحصر به فرد ارائه میدهد که نحوهی تفکر ما را تغییر داده و نحوهی زندگی ما را متحول خواهد کرد.
3 عامل اصلی انگیزش درونی از نگاه کتاب Drive:
خودمختاری (Autonomy)
تمایل افراد به کنترل زندگی و تصمیمات خودشان.
وقتی افراد آزادی عمل داشته باشند، انگیزهی بیشتری برای تلاش پیدا میکنند.
تسلط (Mastery)
تمایل به بهتر و بهتر شدن در کاری که مهم است.
افراد ذاتاً دوست دارند در مهارتی پیشرفت کنند و رشد را احساس کنند.
هدفمندی (Purpose)
نیاز به این حس که کاری که انجام میدهیم معنای بزرگتری دارد.
وقتی افراد بدانند کارشان به هدفی والا وصل شده، انگیزهشان چند برابر میشود.
چند نکته کلیدی از کتاب:
- پاداشهای بیرونی (مثل پول) در کارهای ساده یا فیزیکی مؤثرند، ولی در کارهای فکری و خلاقانه ممکن است اثر منفی داشته باشند.
- سازمانها باید محیطی فراهم کنند که در آن خودمختاری، رشد و هدفمندی تقویت شود.
- انگیزش درونی پایدارتر، عمیقتر و باکیفیتتر از انگیزش بیرونی است.
جمعبندی:
کتاب Drive یه دیدگاه تازه و علمی به ما میدهد که چطور خودمان و دیگران را واقعاً انگیزهمند کنیم.
مخصوصاً برای مدیران، رهبران، مربیان و حتی والدین بسیار کاربردی است