عنوان کتاب: Gen Z Work: How the Next Generation Is Transforming the Workplace
نویسنده: Karina Ochis
این کتاب مختصر و روشن، راهحلهای عملی برای جدیدترین مشکل هر مدیر و رهبری ارائه میدهد: چگونه با کارکنان نسل Z به طور مؤثر کار کنیم.
عدم تعهد کارکنان، مشکلی برای کسبوکارها در سراسر جهان است، زیرا 85 % از کارکنان به طور فعال از کار خود جدا شدهاند. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، تا سال ۲۰۲۵، نسل Z یک سوم نیروی کار را تشکیل خواهد داد و یک چالش رو به رشد، چگونگی تطبیق سازمانها برای گنجاندن مؤثر این گروه است. اکنون شرکتها باید شیوههای قدیمی را دوباره طراحی کنند تا شامل ادغام سریع، پاداشهای بازیوار، تیمهای نسل مختلط و آموزش چند نسلی به روشهایی باشد که از رفتارهای فعلی نسل Z و همچنین سایر گروههای کارگری بهره ببرد.
این کتاب، پاسخ کاربردیای به یکی از بزرگترین چالشهای مدیران و رهبران در عصر امروز ارائه میدهد: چطور بهطور مؤثر با کارکنان نسل زد (Gen Z) در محیط کار ارتباط برقرار کنیم؟
این کتاب موارد زیر را ارائه میدهد:
اقداماتی که شرکتها میتوانند برای ایجاد روابط سازنده بین نسل Z و کارکنان مسنتر و باتجربهتر انجام دهند.
رویکردی که میتواند به راحتی توسط مدیران ارشد و مدیران برای مشارکت دادن کارمندان نسل Z و پرداختن به مشکل عدم مشارکت به طور گستردهتر، به کار گرفته شود.
راهکارهای قابل اجرا در مورد چگونگی تغییر پنج شیوه سنتی – آموزش، رهبری، فرهنگ، انگیزه و مزایا – در شرکتها برای بهبود بهرهوری نسل Z.
مشکل عدم مشارکت در شرکتها و صنایع گسترده است و منجر به کاهش بهرهوری، هزینههای بالای جابجایی و از دست دادن متخصصان باتجربه میشود. مدیران و رهبران در تمام بخشها، این کتاب را در اجرای یک استراتژی عملی برای بهبود عملکرد نسل Z ضروری خواهند یافت.
درمان مشکل disengagement بیش از ۸۵ درصد کارکنان در سطح جهانی احساس جدایی.
از نکات کلیدی کتاب:
نمای کلی کتاب
· این کتاب بهاندازهی کافی مختصر و شفاف نگاشته شده و پُر از راهکارهای عملی برای مدیران و رهبران است که میخواهند بهطور مؤثر با کارکنان نسل زد (Gen Z) ارتباط برقرار کنند .
· موضوع اصلی آن مشکل بیانگیزگی (disengagement) در محیطهای کاری است: طبق آمار، بیش از ۸۵٪ کارکنان بهطور فعال از کارشان فاصله گرفتهاند. با این پیشزمینه، اهمیت موضوع وقتی واضحتر میشود که بدانیم تا سال ۲۰۲۵، نسل زد یکسوم نیروی کار را تشکیل خواهد داد .
ساختار و محتوا:
کتاب در سه بخش اصلی تنظیم شده است:
بخش اول: مفاهیم پایه – درک نسلها
· تعریف نسلها در محیط کار
· ویژگیهای نسلهای مختلف (Boomers, Gen X, Millennials, Gen Z)
· معرفی چالش اصلی: بیانگیزگی (Disengagement)
بخش دوم – استراتژیهای عملی برای Gen Z
· انتظارات نسل زد از شغل و سازمان
· استخدام و جذب آنها
· فرایند ورود به سازمان (Onboarding)
· طراحی شغل برای Gen Z
· انگیزش و دلایل بیانگیزگی
· رهبری و توانمندسازی نسل زد
· فرهنگ سازمانی مناسب
· بحث «Quiet Quitting» و پدیدههای مشابه
بخش سوم – ابزارها و راهنمای عمل (Toolkit)
· همکاری چندنسلی در سازمان
· آموزش بیننسلی
· راهکارهای کاهش تنشهای نسلی
· هشت اقدام فوری برای مدیران
· بازتعریف رهبری در عصر هوش مصنوعی
· جمعبندی و آیندهنگری